top of page
תמונת הסופר/תAmitai yosef Benor

איך לא לאבד את המותג או סימן המסחר שלכם

הכלכלה המודרנית מתאפיינת בשוק משוכלל בו ישנן חברות רבות המתחרות על תשומת לבו של הצרכן במוצרים ושירותים דומים ואפילו זהים. על מנת לא להיבלע בשוק תחרותי זה, כל חברה מקדישה משאבים רבים בחיזוק המותג. בניית המותג באמצעות מערכת של ערכים ורגשות מאפשרת ליצור חיבור עם הצרכן ולבדל את המוצר או השירות ממתחריו. לצורך כך אתם משקיעים בזה משאבים רבים, הבאים לידי ביטול גם בשפה עיצובית וסימנים מסחריים. אך התחרות קשה, ולא תמיד הוגנת, ולכן חשוב להיות זהירים על מנת לשמור על המותג שלכם.


Photo by Jon Cellier on Unsplash

להלן כמה טיפים חשובים לצורך שמירה על המותג וסימניו המסחריים:


1. האם רשמתם את הסימן המסחרי?


יתכן שהעסק שלכם פועל כבר זמן רב עם לוגו מוכר המאפשר לצרכנים לזהות אותו ולהבדילו מהמתחרים. אך האם רשמתם את סימן המסחר? אם לא עשיתם זאת לא תהיה לכם הגנה משפטית ביום שמישהו יחליט להשתמש בסימן דומה או זהה על מנת לקצור את פרות ההצלחה שלכם. גם אם לא רשמתם את הסימן המסחרי, יתכן כי תוכלו להוכיח לבית המשפט כי יש לכם זכויות עדיפות, אך האם אתם מוכנים להליך משפטי ממושך שעלול לעלות הון?


2. צריך להשתמש בסימן המסחרי


זה אולי עלול להפתיע אתכם, אך סימן מסחרי רשום שלא נעשה בו שימוש, עלול ללכת לאיבוד. אם לא השתמשתם בו במשך 3 שנים רצופות אתם עלולים לאבד את הסימן המסחרי. כאשר לא משתמשים בסימן המסחרי במשך שלוש שנים רצופות, המתחרים שלכם עשויים להגיש בקשה לביטולו. לכן הקפידו להשתמש בו במסמכים, חשבוניות וקבלות.


3. לא לשכוח לחדש את רישום סימן המסחר


רישום סימן מסחרי נעשה לתקופה של 10 שנים, לאחר מכן יש לחדשו באמצעות תשלום האגרה. ניתן לחדש את את הסימן המסחרי עד 6 חודשים לאחר פקיעת תוקפו. אם לא תבצעו זאת בזמן אתם עלולים לאבד אותו.


4. אל תתעלמו מהפרת זכויות


אולי ראיתם מתחרה עושה שימוש בשם דומה המעלה חשש להטעיה. אך חשבתם לעצמכם שזהו אינו איום משמעותי והחלטתם לא לפעול באמצעים משפטיים שנראו לכם מיותרים. אך מבחינה משפטית חוסר המעשה יכול להיות לרעתכם בבתי המשפט ולפתוח את הדלת להפרות זכויות נוספות. אל תתעלמו ממתחרה העושה שימוש בסימן מסחרי שלכם או סימן דומה, יש להתייעץ עם עורך דין ולבחון כיצד לפעול.


5. הרשאות לשימוש בסימן מסחרי - רק בחוזה משפטי


במהלך העסקים אתם עשויים להעניק הרשאה לגורמים אחרים לעשות שימוש בסימן המסחרי שלכם. עשויים להיות שיקולים עסקיים שונים במסגרתם תרצו לעשות כך, ואנו מניחים שגם תקבלו תמורה על כך. אך כל שימוש שכזה אשר אינו נעשה במסגרת חוזה משפטי עלול להיות מקור לבעיות ואף איבוד הזכויות. חשוב לעשות הכל במסגרת הסכם משפטי המגדיר את תנאי השימוש בסימן המסחרי ומהווה תיעוד לכך. עורך דין העוסק ברישום סימני מסחר ינסח הסכם מפורט המגדיר את כל פרטי השימוש כגון: התמורה הכספית ומועד תחילה וסיום של השימוש בסימן המסחרי, כמו גם פרטים נוספים.


מה קורה כאשר שם המותג הופך להיות שם גנרי למוצר


ישנם מוצרים רבים אשר לאורך זמן קיבלו את שם המותג. למשל ’פריג‘ידר' הפך לשם גנרי עבור המקפיא, אך בפועל זהו שמו של יצרן מסוים. אותו הדבר עם ’סופר גלו‘ שהפך לשם גנרי עבור דבקים מהירים. וישנן עוד דוגמאות רבות נוספות.


מצבים שכאלו עשויים להיות מאוד אמביוולנטיים. מצד אחד הם עדות לעומק החדירה לתודעה הצרכנית, אך מצד שני אתם עלולים לאבד את זהות המותג. כל זה כמובן נאמר מתוך נקודת מבט שיווקית-עסקית. אך מה קורה במישור המשפטי? מבחינה משפטית, כאשר מותג הופך לגנרי, הוא עשוי לאבד את הזכות להגנה של סימן מסחר. וכך המתחרים עשויים להתחיל להשתמש בו.


על מנת להימנע ממצב זה יש להדגיש את ההבדל בין המוצר לבין שם המותג, דבר שבפועל עסקים רבים אינם עושים. יש להימנע משימוש בשם המותג כשם עצם או שם מתאר. עליכם לנסח בצורה הנכונה את מודעות הפרסום וליצור הפרדה ברורה בין שם המותג לשם המתאר את המוצר.


בונים מותג חדש? כבר בשלבים הראשונים יש לפעול לצורך הגנה על המותג. אתם מוזמנים לפנות לייעוץ אצל עורך דין אמיתי בן אור, מומחה לרישום והגנה על סימנים מסחריים.


Comentários


bottom of page