top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד אמיתי בן אור

דרכון פורטוגלי - שמות משפחה

איך הגענו למצב שבו נכון להיום יותר משלושה מיליון יהודים זכאים לקבל אזרחות פורטוגלית ?

הכל מתחיל בעובדה שלפני 500 שנה חיו בספרד או יותר נכון בחצי האי האיברי (האי שעליו ממוקמות ספרד ופורטוגל) קהילות מפוארות שכללו מאות אלפי יהודים, אותם יהודים היוו את עמוד התווך הכלכלי והמדעי באותן מדינות וחיו במשך מאות שנים בשגשוג לצד תושבי המקום במשך מאות שנים עד שלבסוף גורשו על ידי מלך בשם פרדיננד השני ואשתו, המלכה איזבלה שנתנו ליהודים תושבי הממלכה שתי ברירות – להתנצר או לגלות.

מרבית היהודים בחרו באופציה השנייה של הגלות, רובם ככולם גלו לפורטוגל השכנה, אולם מדובר היה בפתרון זמני, שכן כ- 5 שנים לאחר גירוש ספרד החליט גם מלך פורטוגל באותה עת "מנואל הראשון" שגירש את כל אותם יהודים שהשתקעו בארצו.

אותם יהודים נפוצו על פני עשרות מדינות שונות כגון : מרוקו, תוניסיה, לוב, אלג׳יריה, מצרים, סוריה, לבנון, עיראק, בולגריה, יוון, קרואטיה, סרביה טורקיה, ארץ ישראל, איטליה, צרפת, הולנד ועוד.

אותם יהודים שנדדו ברחבי הגלובוס במשך מאות שנים, הרבה פעמים נאלצו לשנות את שמות משפתחתם ולכן די קשה להוכיח זאת באופן וודאי.

למרות האמור לעיל, מבחינה היסטורית-מחקרית, אותן מדינות שצויינו לעיל ידועות בתור מדינות שאליהן גלו מגורשי ספרד ופורטוגל.

ולכן מספיק כי יהיה אפשר להוכיח כי רק אחד מההורים סבא/סבתא וכו' נולד באותה מדינה כדי לבס את עובדת היותכם צאצאים למגורשי ספרד.

כך שאפילו מי שהוא "רק" רבע ספרדי (שרק אחד מהסבים/סבתות) נולד באחת מהמדינות הללו עונה למעשה על דרישת החוק הפורטוגלי.

שורה תחתונה, גם אם שם משפחתכם לא מופיע ברשימת שמות המשפחה, הסיכוי כי נוכל להוכיח את זכאותכם לא פוחתת במאומה ולהפך, לא כל מי ששם משפחתו מופיע ברשימה יהיה זכאי באופן אוטומטי.

והכי הכי חשוב את כל העבודה ואת כל הבדיקות אנו עושים בשבילכם! לא צריך לחפור בבוידעם כדי למצוא את תעודת הזהות של סבתא ממרוקו או של סבה מבולגריה, , תשאירו לנו את זה.

האם שם המשפחה שלי מופיע ברשימה ?

כל העניין של שמות המשפחה היה מאוד פופולרי בתחילת הדרך אי שם בשנת 2015 כשהחוק הפורטוגלי אושר, מדובר היה ברשימות של שמות משפחה שלוקטו מכל מיני מקורות, אולם בסופו של דבר מה שקובע זה לא שם המשפחה אלא מוצא המשפחה.

כך שבסופו של יום, שם המשפחה שלכם יכול להופיע באותן רשימות ועדיין לא בהכרח תהיה זו ראיה מספיקה להיותכם צאצאים למגורשי ספרד ולהיפך – אם שם משפחתכם לא מופיע ברשימה זה ממש לא אומר שאתם לא צאצאים של מגורשי ספרד.

מה שלא יהיה אין לכם מה לדאוג! אתם בידיים טובות, את כל הבירורים והבדיקות מול הקהילה היהודית בפורטוגל אנו עושים עבורכם.

במקרים יותר מורכבים או כאשר מדובר לדוגמא בלקוחות שהוריהם או הם נולדו במדינות כמו עיראק ותימן משרדנו עובד באופן שוטף עם מומחים בתחום הגנאלוגיה (מציאת וגילוי אילן היוחסין), כך שבסופו של יום נידע אם אתם צאצאים של מגורשי ספרד ונוכל לטפל עבורכם בהוצאת האזרחות הפורטוגלית.

הרשימה הזו פורסמה בין היתר באתר מאקו אולם לא מדובר ברשימה שמחייבת את הגורמים הרשמיים בפורטוגל .

bottom of page