top of page
  • תמונת הסופר/תAmitai yosef Benor

חיים יהודיים בפורטוגל - תחיית הקהילה היהודית בפורטוגל בשנים 2015-2021


קרדיט תמונה: קהילה יהודית פורטו.


סקירה זו הינה חלק מסדרת מאמרים הסוקרת את החיים היהודיים בפורטוגל.


זה ידוע ומפורסם כי היהודים חיו בפורטוגל עוד הרבה לפני שקמה בשנת 1,143 המדינה המודרנית שמוכרת לנו כיום, הם חיו בה ובספרד ואח"כ גורשו ממנה, אולם בשנים האחרונות הקהילה היהודית בפורטוגל חווה התחדשות מדהימה.


במהלך אותם מאות שנים שהיהודים חיו בפורטוגל (המאות 12-15), הם זכו להערכה ושגשוג רב עד שגורשו בסוף המאה ה-15, אותם יהודים שגורשו, מצאו מקלט בארצות כגון טורקיה, מרוקו, סוריה, הולנד, לוב ועוד.


הרבה לא יודעים זאת אולם התקיימה קהילה שלמה של "יהודים סודיים" שהמשיכה להתקיים בהרי פורטוגל אך התגלתה רק במאה ה-20. חלק מהקהילה היהודית התנצרו, ורבים מהם נהרגו על קידוש השם.


חשוב לציין כי אותו צו הגירוש למעשה לא בוטל עד למאה ה-19, מה שבפועל מנע מתחייה מחודשת של חיים יהודיים בפורטוגל.


עם ביטול צו הגירוש ולקרת סוף המאה ה-19 החלו לחזור לפורטוגל יהודים ממדינות צפון אפריקה, וגם סוחרים אשכנזים מפולין, רוסיה וגרמניה, שהקימו קהילה יהודית בליסבון, ובהמשך גם בפורטו, כך שבתחילת המאה ה-20 החיים היהודים החלו חוזרים לפורטוגל.


נכון להיום, חיים באופן קבע בפורטוגל בין 5,000 ל-6,000 יהודים, כאשר חלקם מתגוררים בשתי הערים הגדולות של פורטוגל ליסבון ופורטו שם נמצאות גם קהילות דתיות, אולם רוב היהודים מפוזרים ברחבי פורטוגל ואינם קשורים לקהילות דתיות.


הרוב המכריע של חברי הקהילה היהודית בפורטוגל הם צאצאי משפחות ספרדיות מסורתיות שחיו במשך מאות שנים במדינות בלקניות כמו מקדוניה, יוון, בולגריה ויוגוסלביה לשעבר, וכן במדינות ערביות או מוסלמיות, כולל טורקיה, לבנון, סוריה, מרוקו, אלג'יריה, מצרים, תוניסיה ולוב.


במדינות אלו היו נפוצים נישואים בין יהודים ממוצא פורטוגלי ליהודים ממוצא ספרדי במשך דורות רבים. הקהילה היא, אם כן, קהילה מעורבת, עם רקע אורתודוקסי, ליברלי, אשכנזי וספרדי משולבים בקהילה אחת.

יהודי פורטוגל מאוד מסבירי פנים, ונהנים מתשתית יהודית חזקה, כמו מרכזי נוער, מסעדות כשרות וסידורי מלונות, מקווה ומוזיאונים.


בקהילה היהודית של פורטו חיים חברים שהגיעו מיותר מ-30 מדינות, יש לה בית דין רבני משלה ובית קברות. לקהילה יש "גישה אקומנית" (תנועה או נטייה לאחדות או שיתוף פעולה נוצרי כלל-עולמי) להתייחסות לשכניהם הלא-יהודים, והיא מתמקדת בחינוך והסברה, בשיתוף פעולה ובעבודה על פרויקטים משותפים עם השדרה הדתית הקתולית והקהילות המוסלמיות, והקרנת "תדמית טובה של הרמוניה דתית.


אמנם ניראה כי עדיין קשה למצוא חינוך יהודי איכותי לילדים והאנטישמיות החלה להרים את הראש, כמו באירופה כולה.


אולם בסך הכל, הקהילה היהודית פורחת, בשנים 2012 ו-2013 שוקם מבנה בית הכנסת הראשי בפורטו, ונפתח מלון כשר לשרת תיירים יהודים, בשנת 2015 אושרה חקיקה המאפשרת לצאצאים של יהודים ספרדים שגורשו מפורטוגל לרכוש אזרחות פורטוגלית.


מאז תיקון החוק בשנת 2015 , אפשר לראות את ההשפעה החיובית שלו על חיי היהודים בפורטוגל הייתה צמיחה עצומה בקהילה היהודית בפורטוגל, בניית חדרי תפילה חדשים, מקוואות, בתי קברות יהודיים, מרכזי אחדות לנוער וכשרות של בתי מלון, מסעדות ומרכולים, מוזיאונים יהודיים, מרכז חב"ד, מוזיאון שואה וקולנוע יהודי.


אתם מוזמנים ליצור קשר ולהתחיל בהליך של הוצאת האזרחות הפורטוגלית לכם ולבני משפחתכם.


הסקירה מתבססת על ידיעה שפורסמה בעיתון ישראל היום (מהדורה אנגלית) :



bottom of page