top of page
  • תמונת הסופר/תAmitai yosef Benor

רישום סימן מסחר ולמה זה חשוב

בעלי עסקים משקיעים רבה בתהליכי המיתוג, זוהי הדרך שלכם לזכות ביתרון תחרותי. אתם בונים מותג עם שפה שיווקית משלו ומשקיעים משאבים על מנת לגרום לקהל הלקוחות לזהות את המותג שלכם ולייחס אליו את כל התכונות של המותג. לצורך כך אתם מפתחים סימנים מסחריים המבדילים אתכם מבין המתחרים. אבל אז מגיע מישהו ומתחיל למכור מוצרים עם הסימן המסחרי שלכם, כך הוא קוצר את פרי עמלכם ופוגע בהכנסותיכם. רישום סימן מסחר נועד להגן עליכם ממצבים אלו.


סימן מסחר הוא סימון ברור המזהה את המוצר. ישנם אלמנטים שונים אותם ניתן לרשום כסימן מסחר: מילים, צירופי מילים, אותיות, מספרים, צורות, צבעים ושילובים של אלו בצורה דו ממדית או תלת ממדית. גם סלוגנים פרסומיים יכולים לשמש כסימני מסחר רשומים.


כל הליך רישום סימן מסחר בישראל הוא הליך המעוגן בפקודת סימני המסחר. יש תקנות המגדירות בצורה ברורה את כל הנושא של רישום סימן מסחר ומאפיינות את הסימנים המוכרים בחוק. רישום סימן מסחר מעניק לאדם את הזכות הבלעדית להשתמש בסימן המסחר, ובכפוף לקריטריונים שהוגדרו בחוק.


החשיבות של רישום סימן מסחר


רישום סימן מסחר נועד לאפשר לכם להגן על המוניטין של המוצרים. עסקים משקיעים רבות בבניית המוניטין של מוצריהם. המוניטין הנתפס בעיני הצרכנים הוא אחד מכלי המכירות החשובים עבור העסק. אם מתחרה ישתמש בסימנים המסחריים שלכם, הוא יוכל להרוויח בצורה לא הוגנת מההשקעה שאתם עשיתם בבניית המוניטין. ולא רק שהוא מרוויח בצורה לא הוגנת ופוגע בהכנסותיכם, הוא גם גורם לפגיעה שלילית בכוחו של המותג כאשר מוצריו נחותים ואינם משקפים את האיכות המזוהה עם הסימן המסחרי שלכם. רישום סימן מסחר מעניק לכם את הזכויות הבלעדיות ומונע את המצבים הללו. במידה ומתחרה יעשה שימוש בסימן מסחרי רשום, תוכלו לפעול נגדו באמצעות כלים משפטיים.


בעולם של תחרות עסקית חזקה ותעשייה של זיופים גדולה המגיעה מהמזרח הרחוק, רישום סימן מסחרי הוא כלי חשוב עבור העסק. סימן רשום הוא נכס חשוב עבור העסק ויש לו ערך כספי רב. בסופו של דבר הצרכנים מזהים את התדמית הייחודית של המותג עם הסימן הרשום. בעל הזכויות על הסימן הרשום הוא זה אשר יכול להפיק ממנו רווחים. זה כולל גם מתן רישיונות לשימוש בסימני מסחר, זכיינות ואפילו מכירה של הזכויות.



רישום סימן מסחר


רישום סימן מסחרי נותן לכם זכות בלעדית למנוע ממתחרים לעשות שימוש בסימנכם המסחרי, או בסימן דומה המהווה הטעייה. ישנם מקרים בהם החוק העניק הגנה לסימנים לא רשומים, אך בנסיבות מיוחדות בהן מדובר בסימן מוכר אשר זכה למוניטין.


תוקפו של סימן מסחרי רשום הוא לעשר שנים, לאחר מכן יש לחדש אותו באמצעות תשלום אגרה. יש לבצע את החידוש 3 חודשים לפני שפג התוקף ועד שישה חודשים אחרי פקיעת התוקף.


בישראל פועלת רשות ממשלתית בשם ’רשם סימני המסחר‘. רשות זו מופקדת על אישור סימני מסחר ופטנטים. את הבקשה לרישום סימני מסחר יש להגיש למחלקת סימני המסחר, שם היא תבחן בהתאמה לקריטריונים הקבועים בחוק.


אחד התנאים הבסיסיים העומדים למבחן הוא השאלה האם הסימן מבדיל בין מוצר או שירותים של חברה אחת, למוצרי החברה המתחרה. אם הסימן אינו בעל אופי מבחין, או שהוא מתנגש עם סימנים רשומים קודמים או בקשות קודמות לסימנים זהים או דומים - הבקשה תידחה.


ההליך לרישום סימן מסחר דורש זמן. לאחר הגשת הבקשה למחלקת סימני המסחר תקופה של עד שנה לצורך בדיקת הבקשה. במידה והבקשה תתקבל היא תפורסם ביומן סימני המסחר. לאחר הפרסום ישנה תקופה של 3 חודשים לצורך הגשת התנגדויות על ידי צדדים שלישיים שעשויים לראות את עצמם נפגעים מרישום הסימן המסחרי. במידה ולא הוגשה התנגדות בפרק זמן זה, המבקש יקבל תעודת רישום סימן מסחר המעניקה לו את הזכויות.


זקוקים לעזרה ברישום סימן מסחר, פנו לעורך דין אמיתי בן אור, מומחה למשפט אזרחי.

bottom of page